Om Thomas
Musiker, uddannet musiklærer (Zahle og Campus Carlsberg og musikpædagog (DPU)). Jeg har gået på Frederikssund Musikskole med Steen Lai som klaverlærer og Jacob Sørensen som saxofonlærer. Derudover har jeg gået på Den Rytmiske Højskole med Pia Boda som saxofonlærerinde og haft privattimer hos henholdsvis Peter Fuglsang, Simon Spang-Hanssen og Magnus Thuelund. Jeg har spillet i bands, siden jeg startede på klaver i musikskolen. Jeg spiller pt. i Bjerrehuus/Spragge Duo (jazz), Bozenga (afro-beat), Ruby Jazz Collective (jazz) og Virgin Pussi-Kat (pop, rock og jazz). Jeg jammer også af og til mere pop med venner.
Om undervisningen
Jeg er rigtig god til at undervise, inspirere, motivere og systematisere undervisningen efter den enkelte elevs ønsker. Jeg har også et genremæssigt bredt repertoire – både på saxofon og klaver.
Saxofon:
– Undervisning i forskellige genrer ud fra elevens ønsker og/eller mine medbragte numre, som kan være alt fra filmmusik til jazz
– Basale og/eller avancerede skalaer samt intervaller (afstand mellem to toner), der er grundlæggende for eksempelvis det at kunne spille solo
– Saxofonistens rolle i bandsammenhæng(e)
-Teori og hørelære (at kunne orientere sig og anvende akkorder, skalaer, melodier, dur og mol osv.)
– Nodelæsning og becifringer
Klaver:
– Undervisning i forskellige genrer som børnesange, blues, klassisk, jazz-standards osv.
– Basale og/eller avancerede skaler og intervaller
– Pianistens rolle i bandsammenhæng(e)
– Teori og hørelære
– Nodelæsning og becifringer
Den første lektion
Eleven får først kort at se, hvordan man pakker saxofonen eller klaveret ud og spiller på instrumentet, så eleven får en fornemmelse af, hvordan det kan gøres. Derefter lærer eleven et nummer eller en sang og en skala. Nummeret kan være valgt af eleven på forhånd eller være en, som jeg har med. Nummeret deles op i bidder, hvis eleven er nybegynder, og hvis eleven er let øvet, går det muligvis lidt hurtigere, såfremt det passer til elevens behov. Derefter får eleven en liste over saxofonister eller pianister, som vedkommende kan lytte til for at blive inspireret. Nummeret og skalaen kommer til at være lektier til næste gang. Når eleven har lært nummeret, får eleven et nyt nummer for. Jeg underviser både visuelle, auditive og kinæstetiske elever. Musikundervisning er en kombination af de tre discipliner.