Om Thor
Thor Johansen er kontrabassist og el-bassist og er lige blevet færdig med sin Bachelor fra musikkonservatoriet i Den Haag, Holland. Thors tidlige inspirationskilder tæller Funk, R&B og Soul, og nogle eksempler kunne være Earth Wind and Fire, Tower of Power, Al Jarreau og Jon Clearly. Nogle af Thors store inspirationer nu til dags inkluderer James Taylor, Pat Metheny, Louis Cole og The Metropole Orchestra. Som Thors gamle musiklærer i folkeskolen fortalte: “Hvis du allerede lytter og spiller til Al Jarreau’s musik, så kommer du til at være jazzmusiker en dag”. Han havde ret! I dag bruger Thor det meste af sin tid på at spille i små og store musikalske grupper, der blander klassiske og rytmiske klanguniverser i smukt sammenspil. Jazzen er på den måde en åben, inkluderende og bredtfavnende genre inden for den moderne musikalske verden.
Om undervisningen
Undervisningen tager udgangspunkt i elevens egen lydskabelse på instrumentet. Undervisning kan være i enten kontrabas eller elbas, alt afhængig af hvad du spiller eller er interesseret i at lære. Der vil blive lagt vægt på først at skabe lyd og have det sjovt med instrumentet og sammenspillet. Musikforståelsen binder oplevelserne i musik sammen, og derfor vil musikteori være en naturlig selvfølge i undervisningen, der eksemplificerer hvorfor musikken virker, som den gør. Thor spiller også en del klaver og komponerer selv musik, så disse elementer vil også blive inkluderet i undervisningen, hvis eleven er interesseret.
Den første lektion
Den første lektion vil gå med at blive komfortabel med instrumentet og starte med at skabe lyd. Det er essentielt at have det sjovt og nyde lyden! Hvis eleven har musikalske præferencer eller inspiration, så starter vi der eller arbejder mod at blive komfortabel med lignende genrer / stilarter. Undervisningen tager udgangspunkt i jazzens tilgang til sange, improvisation, forskellige stilarter, groove, udvikling af indre tempo og andet. Musikalsk åbenhed er vigtigt, og hvad end der er relevant for dig kan tages op i undervisningen.