Om Nicholas
Jeg er i slutningen af 20’erne og beskæftiger mig meget med musik til dagligt. Jeg spiller trommer i en god håndfuld bands, spiller en masse klaver og underviser hold af både små børn og lidt ældre børn samt soloelever i klaver og trommer. Jeg har derfor en masse praktisk musikerfaring samt en bred forståelse af og kendskab til mange instrumenter. Det er dog klaver og trommer, der er mit speciale: Både på klaver og trommer har jeg en del teknik og teori, jeg bruger som værktøjer til at understøtte det eleven har lyst til at lære. Jeg prøver derved at finde den individuelle elevs bedste balancepunkt mellem sjov og indlæring.
On undervisningen
På klaver interesserer jeg mig særligt meget for klassisk musik, så her lægger jeg meget vægt på teknik og teori, hvilket også kommer eleven til gode, når vi arbejder på lidt mere rytmiske arrangementer som fx becifringsspil. På trommer er jeg lidt mere all-round og forsøger at lære eleven at kende instrumentet og alle dets egenskaber ved at undersøge kombinationer af teknik og fantasifuld udforskning. På den måde lærer man at navigere intuitivt på instrumentet og lære at bruge instrumentet som et slags sprog, man selv udvikler gennem tiden.
Den første lektion
Vi starter altid ud med at sidde og hyggesnakke lidt, så eleven har mulighed for at fortælle hvad vedkommende forventer af undervisningen. Hvad vil du lære? Hvorfor har du lyst til at lære at spille? Er du draget af noget bestemt musik eller en bestemt artist? Herfra danner jeg er overblik og forsøger at imødekomme dette med de helt rette fokuspunkter. Måske er det en sang, en skala, noget teori, fingersætning eller kropspositur. Der er 1000 ting at tage hul på, men det vigtigste er, at eleven går derfra med en fornyende oplevelse og forståelse af instrumentet og har det sjovt undervejs.