Om Emil
Klaver
Som 6-årig begyndte jeg til klassisk klaver, og jeg har et højt teknisk og teoretisk niveau. Jeg har blandt andet deltaget flere gange i Berlingskes Musikkonkurrence, jeg har bestået indtil EPTA-Grad-6, og jeg har i mange år modtaget undervisning af den danske klassiske klaverstjerne, Tove Lønskov. Siden 2015 har jeg også spillet rytmisk klaver, og jeg har en grundig forståelse for rytme og harmonik, både med udgangspunkt i blues, jazz, rock/pop og selvfølgelig klassisk. Jeg er både erfaren i improvisation og node- og akkordlæsning, og jeg ønsker at hjælpe andre med at finde det sted på klaveret, de føler sig bedst tilpas.
Musikproduktion
Jeg begyndte i 2011 på musikproduktion, og jeg har siden da arbejdet benhårdt på at opbygge erfaring og ekspertise. I 2016-2018 tog jeg produktions- og mixingkurser hos bl.a. Esben Svane (A Friend In London, Kalaset), og jeg udgav i 2018 et selvproduceret og selvmixet debutalbum, som jeg bl.a. fik lejlighed til at fremføre i Store Vega sammen med amerikanske Hopsin. Derudover har jeg arbejdet med utallige dygtige artister – herunder bl.a. Ásdís (#1 i Tyskland), Blanks (NL), USSEL, Camma og mange flere. Jeg har erfaring med mange genrer såsom pop, hiphop, RnB, DnB, house, elektronisk, alternativ og soul. Derudover har jeg arbejdet med filmlyd, og jeg har erfaring med at producere og mixe i Dolby Atmos. For nylig vandt jeg AC24-prisen for en af mine produktioner på Aarhus Calling, der er en prisvindende, international A-lister-camp, og jeg fik overrakt prisen af bl.a. Grammy-vinder J.Que Smith og Cutfather.
Sang
Jeg har stor erfaring som sanger, og siden 2015 har jeg modtaget undervisning og mentoring af bl.a. Melodi Grand Prix-vinder Debbie Cameron. Derudover har jeg sunget i kor, både klassisk og rytmisk, og jeg har en meget alsidig stemme, der både egner sig som bas, bariton, tenor og alt. Jeg har et højt teknisk niveau, og jeg har mange forskellige typer øvelser til rådighed. Som sanger har jeg optrådt på mange større spillesteder, herunder Store Vega, Pumpehuset, Byhaven, Urban 13 og Rust.
Om undervisningen
Klaver
Jeg har altid elevens inspiration og trivsel i fokus. Det skal være sjovt at spille klaver. Det er lettest at opbygge en god selvdisciplin, hvis eleven får lov at spille musik, der inspirerer. Med udgangspunkt i den inspiration har jeg fokus på, at eleven får opbygget et stærkt teknisk fundament. Jeg har fokus på skalaer og etuder, og jeg arbejder meget efter filosofien om, man bør kunne spille noget langsomt og kontrolleret, før man kan spille det frit (og hurtigt). Derudover har jeg fokus på elevens drømme. Hvis eleven drømmer om at deltage i musikkonkurrencer, vil jeg strukturere min undervisning efter at opnå den drøm – og hvis elevens drøm er at kunne bruge klaveret eller musikken som oase i hverdagen, vil jeg ligeledes strukturere min undervisning derefter.
Musikproduktion
Jeg tror på at skabe et inspirerende læringsmiljø, der både udfordrer og motiverer mine elever. Mit fokus ligger på at vække og dyrke den kreative gnist i hver enkelt, samtidig med at jeg sikrer, at man opbygger en solid teknisk forståelse for musikproduktionens “bread and butter”. Jeg tilpasser undervisningen efter elevens individuelle interesser og mål, uanset om man drømmer om at erobre hitlisterne eller blot ønsker at udtrykke sig gennem musikken. Jeg guider mine elever gennem alle faser af musikproduktionen, lige fra at skabe solide grundlæggende beats til avancerede mixingteknikker og mastering.
Sang
I min undervisning i sang er mit primære mål at skabe et trygt og støttende miljø, hvor mine elever kan udforske og udvikle deres stemme på deres egne præmisser. Med min baggrund som både kor- og solosanger og min erfaring med at optræde på store scener, har jeg en god forståelse for, hvad der kræves for at opnå en sund sangteknik, en grundlæggende harmoniforståelse og, som solist, en overbevisende scenepresence. Mit undervisningsrepertoire omfatter en bred vifte af øvelser og teknikker, der spænder fra kropslige træningsmetoder til stemmeøvelser, der fokuserer på tonekontrol, åndedræt og udtryk. Jeg lægger vægt på at skabe et solidt teknisk grundlag, hvori målet er, at mine elever løbende opnår den tekniske frihed til at udforske deres egen stemmes unikke klang og udtryk.
Den første lektion
Klaver
I vores første klaverundervisningstime ville vi først og fremmest tale om dine mål og forventninger til undervisningen. Jeg vil gerne lære dig bedre at kende som elev og musiker, så jeg kan tilpasse undervisningen efter dine behov og interesser. Vi vil starte med at udforske klaveret og dets grundlæggende elementer, hvis du er nybegynder, eller vi kan genopfriske nogle grundlæggende teknikker, hvis du allerede har erfaring. Jeg vil introducere dig til nogle enkle øvelser og skalaer for at opbygge din tekniske færdigheder. Derefter vil vi vælge et stykke musik, der inspirerer dig, som vi kan arbejde med i løbet af vores undervisningssessioner. Det kan være alt fra klassisk til moderne musik, alt afhængigt af dine præferencer. Vi vil bryde stykket ned i mindre dele og fokusere på at lære dem grundigt, før vi sætter dem sammen til en helhed. Jeg vil også introducere dig til noget grundlæggende musikteori, så du får en forståelse for akkorder, toner og rytmer, som vil hjælpe dig med at læse og forstå musikken bedre.
Musikproduktion
I vores første lektion i musikproduktion vil vi starte med at tale om din baggrund og erfaring inden for musik. Derefter vil jeg introducere dig til nogle grundlæggende koncepter inden for musikproduktion, herunder lydoptagelse, sampling og strukturering af en session. Vi vil gennemgå de forskellige værktøjer og software, som du vil arbejde med, og jeg vil vise dig, hvordan du kommer i gang med at skabe din egen musik. Jeg vil opfordre dig til at lytte til forskellige typer musik og analysere, hvad der gør dem unikke, så du kan begynde at udvikle dine egne musikalske ideer. Jeg vil også give dig nogle opgaver og øvelser at arbejde på mellem vores lektioner, så du kan praktisere dine færdigheder og øve dig i at skabe din egen musik derhjemme.
Sang
I vores første sangundervisningstime vil vi starte med at tale om din baggrund som sanger og dine mål og ambitioner med sangundervisningen. Jeg vil gerne vide, hvad der har inspireret dig til at synge, og hvad du håber at opnå gennem undervisningen. Vi vil begynde med nogle grundlæggende stemmeøvelser for at varme op og løsne dine stemmemuskler. Jeg vil guide dig gennem forskellige åndedræts- og toneøvelser for at forbedre din klang og kontrol over din stemme. Derefter vil vi arbejde med en sang, som du vælger, eller jeg kan foreslå en, der passer til din stemme og stil. Vi vil bryde sangen ned i mindre dele og fokusere på at forbedre din teknik og udtryk gennem hver del. Jeg vil også introducere dig til nogle grundlæggende koncepter inden for sangteknik og musikteori, så du får en bedre forståelse for, hvordan din stemme fungerer, og hvordan du kan udnytte den bedst muligt. Til sidst vil jeg give dig nogle øvelser og opgaver at arbejde på derhjemme mellem vores lektioner, så du kan fortsætte med at udvikle dine sangfærdigheder og opbygge din stemme mellem vores lektioner.