Om Mikkel
Mikkel er en erfaren musiker og musikunderviser med ca. 11 års instrumentalundervisningserfaring fra efterskole og musikskole.
Han er uddannet violinist med klaver som bifag fra Det Jyske Musikkonservatorium. Han har herudover taget flere diplomuddannelser i musikpædagogik, og han har stor viden om, samt praktisk erfaring med, at skræddersy undervisningen til den enkelte elevs behov.
Mikkel trækker på adskillige års erfaring som udøvende musiker. Han har arbejdet som klassisk orkestermusiker og har de seneste år været aktiv som koncertmusiker i kirker, på højskoler og ved private arrangementer – oftest i duosamarbejde med en anden musiker.
Han har altså en bred erfaring inden for musikerhvervet og nyder mangfoldigheden i arbejdsopgaverne.
Undervisning
Mikkel lægger vægt på, at der skal være en afslappet atmosfære, der gør det muligt for eleven at lære bedst muligt.
Han har stor erfaring med at undervise både børn, unge og voksne.
Helt generelt er hans tilgang til undervisningen baseret på den enkelte elevs alder, personlighed, behov og ønsker. Ingen elever er ens, og der findes derfor ikke en “one-size-fits-all”-undervisningsmodel, som kan bruges til alle elever.
Mikkel bruger både i violin- og klaverundervisningen ofte videooptagelser, som eleven kan anvende i øvesammenhæng.
Violinundervisning:
Ved nogle elever går Mikkel “all-in” med skalaer, etuder, tekniske øvelser og stykker. Ved andre elever skal fokus være på at lære stykker og sammenspil med læreren. Tilgangen afhænger af den enkelte elevs behov og ønsker, og skal oftest tilpasses efterhånden som eleven udvikler sig musikalsk.
Fælles for alle elever er nødvendigheden af at have et vist fokus på gode fysiske vaner. En god kropsholdning samt at holde hensigtsmæssigt på instrumentet og buen er vigtigt – ikke mindst i begynderfasen.
Mikkel har mange gode øvelser til at lære disse ting. Han har stor erfaring med at undervise alle niveauer fra begyndere til og med MGK-niveau.
Klaverundervisning:
Til begyndere bruger han blandt andet en pædagogisk klaverskole, der trin for trin udvikler elevens spilleteknik og nodelæsningskundskaber.
Skalaer, etuder og små tekniske øvelser kan indgå alt efter elevens behov. Sammenspil med læreren vil også oftest være en naturlig del af undervisningen.
En god kropsholdning også vigtig, når man spiller klaver, og der vil derfor være et vist fokus herpå.
Mikkel har erfaring med at undervise begyndere og let øvede elever i klaver.
Første lektion
Den første lektion er en forventningsafstemning, hvor vi sporer os ind på, hvad eleven gerne vil have ud af undervisningen. Der kan være behov for at tale om instrument- og materialeanskaffelse, hvis dette ikke er gjort på forhånd.
Herudover kan den første lektion bruges til at introducere de første indledende trin i undervisningen. Indholdet heraf afhænger af elevens forudsætninger og behov.