Om Jonathan
Jeg er jazzviolinist fra New York med mange års erfaring. Jeg har en Bachelor i Jazz Studies og Performance fra det anerkendte William Paterson University. Jeg har også modtaget mange års privatundervisning fra diverse berømte jazzpædagoger såsom Barry Harris, Frank Wess, Hal Galper og Finn Ziegler. Jeg har også gået til instruktion i Dalcroze Metoden med Bob Abramson og Anne Farber. Derudover er jeg færdiguddannet lærer med en Master fra Hunter College CUNY i Lærervidenskab og et New York State Teacher Certificate for børnehave til 12. klasse. Jeg har selv musikundervisningserfaringer fra New York og Birmingham, Alabama. Jeg er medhjælper i Naturbørnehaven Mols, hvor jeg i løbet af mange år har udviklet et unikt musikprogram med naturobjekter, sang, bevægelse og rigtige violiner ude i naturen. Jeg har af og til spillet med egne jazzgrupper og med diverse Salsa Orkestre (på violin) i New York som f.eks. Orquesta Broadway og Tipica Novel. For mange år siden spillede jeg folkemusik med Tingluti Orkester i København. Inden for de sidste to årtier her i Aarhus har jeg spillet med bl.a. Molde Band og Analogik. Dvs. jeg har erfaring med mange slags rytmisk musik udover jazzen.
Om undervisningen
Jeg skaber et miljø, der er sjovt og trygt for eleven, når vi lærer musik sammen, og giver eleven et kendskab til musikken i de bestemte former og genrer, vi fordyber os i. Disse former og genrer vil vælges efter de interesser eleven selv giver udtryk for. Eleverne vil få en forståelse for teknik, “chops” og repertoire inden for de musikalske stilarter, de selv vælger. Efterhånden som vi udvikler os på violinen vil vi blive inspireret af og ind imellem låne stykker og øvelser fra bl.a. Suzuki og Sevček, på kontrabas fra Simandl og på el-bas vil vi blande det lidt sammen og udvikler øvelser for teknik på instrumentet.
Den første lektion
Nybegyndere vil starte med at øve sig i at pakke instrumentet ud og ind igen og lave enkelte toner, på kontrabas og violin både med bue og pizzicato. På el-bas vil vi også få gang i at tænde og stille forstærkeren op på den rigtige måde. Derefter kommer lege og sammenspil baseret på enkelte toner og rytmer samt rytmiske lege, hvor vi hygger os med klang og dynamik. Mere erfarende elever vil starte med de rytmiske lege, men videre blive inviteret til at spille et enkelt nummer, de kan lidt i forvejen, og det vil jeg også gøre. Med voksne og børn ældre end 9/10 år gammel vil den første lektion også dreje sig om kort diskussion angående hvad det er for noget musik, de gerne vil lære at spille, og hvordan vi i fælleskab kan aftale nogle retningslinjer angående strategier til at nå deres mål. Efter jeg har hørt lidt spil fra elevens side, vil jeg uddele et enkelt nummer og muligvis nogle korte øvelser, der passer til den enkelte elevs niveau, men også behov.