Om Amalie
Amalie er bacheloruddannet ved musikkonservatoriet i Malmø på folkemusik- og verdensmusiklinjen. Amalie har flere års undervisningserfaring, og hun underviser alle aldre og niveauer. Amalie underviser gerne i folkemusik fra Skandinavien og verdensmusik, f.eks. balkan, bulgarsk og græsk musik, amerikansk old-time og bluegrass samt irsk og skotsk musik, men hun kan også undervise i klassisk og jazz. Hun nyder at hjælpe elever med at udtrykke sig musikalsk og kreativt på deres instrument uanset genre. Amalie er i øjeblikket tilknyttet Furesøs Musikskole i et orlovsvikariat. Ved siden af sit virke som underviser er Amalie freelance musiker.
Om undervisningen
Undervisning i violin
Amalie underviser på alle niveauer i violin og tilbyder bl.a. at lære dig:
– Fede melodier fra forskellige genrer såsom klassisk, jazz, balkan, amerikansk old-time, skandinavisk folkemusik og irsk folkemusik
– Rytmisk violinakkompagnement og groove
– Improvisation: både modal improvisation og improvisation over akkorder
– Spontan improvisation af andenstemmer
– Improvisation af riff og ostinater
– Melodikomposition gennem improvisation
– At synge og spille violin samtidigt
– Nodelære og musikteori
– Gehørstræning
– En masse sjov!
Undervisning i sang
Amalie underviser i sang for begyndere og let øvede i alle aldre og tilbyder bl.a. at lære dig:
– Grundlæggende sangteknikker/principper
– Øvelser til at arbejde med klang
– Øvelser til at arbejde med frasering og udtryk
– Muskel-, vejrtræknings- og afslapningsøvelser
– Node og rytmeøvelser
– Gehørstræning
– Folkemusikalske sangteknikker f.eks.. trall og mundmusik (skandinavisk skatsang)
Undervisning i nøgleharpe
Amalie underviser i nøgleharpe for begyndere i alle aldre og tilbyder bl.a. at lære dig:
– Grundlæggende nøgleharpeteknik
– Fede nøgleharpemelodier
– Improvisation på nøgleharpe
– Akkompagnement på nøgleharpe
– Node- og rytmeøvelser
– Gehørstræning
Den første lektion
Amalie tager imod eleven enten hjemme hos sig selv, hos eleven eller online. Til første lektion vil hun tage udgangspunkt i elevens egne ønsker og mål og bruge dette til at tilrettelægge undervisningsforløbet. Det kan både være specifikke ønsker til de genrer eleven ønsker at spille, teknikker eleven ønsker at lære eller bare nogle helt overordnede mål om udvikling. Undervisningen er et fortroligt rum, hvor man tør spille forkert eller stille det samme spørgsmål mange gange.
“For mig er det vigtigt, at du som elev føler, du kan udtrykke dig kreativt og musikalsk, uanset om du er nybegynder eller øvet. Jeg arbejder i mine lektioner for, at din tekniske udvikling på dit instrument hænger sammen med, at du får mulighed for at improvisere, være kreativ og have det sjovt med musikken.”