Om Hanne
Barok og folkemusik? Det kan godt lyde som en underlig blanding, men med et ben på folkefestlige Fanø og et ben i hjertet af Esbjergs klassiske kulturliv føles det naturligt for mig at dyrke begge dele. Mit navn er Hanne Marie og jeg er 18 år gammel, studerer græsk og latin på Ribe Katedralskole og bliver student til sommer. Jeg bor i Tjæreborg, men min egen musikalske dannelse begyndte på Fanø, hvor jeg begyndte at spille blokfløjte i 2. klasse. Da jeg havde styr på fløjten startede jeg også til folkemusik, hvor vi var en mindre gruppe, der spillede sønderhoninger og fanniker. Samtidig med dette spillede jeg i andre små ensembler i Esbjerg, hvor vi spillede klassisk musik. Midtvejs i 8. klasse flyttede min familie til Tjæreborg, så folkemusikken var på pause i et halvt år, indtil jeg tog på Orkesterefterskolen i Holstebro på folkemusiklinjen. Sidenhen startede jeg på talentlinjen og gik der et år, hvorefter jeg vendte tilbage til almindelig soloundervisning. Nu er jeg begyndt at tage tilbage til Fanø for at spille folkemusik og er også lige begyndt at spille sækkepibe, men det lyder ikke så fornuftigt endnu (øvelse gør mester!) Desuden har jeg også spillet klaver i nogle år, og kan undervise i dette på begynderniveau, men det er blokfløjte, der er mit hovedinstrument.
Om undervisningen
Teori er helt klart vigtig for den musikalske indlæring, og det er sjovest at lære teorien, mens vi spiller, for ellers kan det risikere at blive lidt tungt. Det jeg vil lægge mest vægt på i undervisningen er, at eleven har det sjovt, for så vil der helt naturlig komme en motivering til at lære og spille mere. Dette gælder både for klaver- og blokfløjteundervisning.
Den første lektion
Det kommer an på elevens niveau og alder, men hvis han/hun aldrig har rørt ved instrumentet før, kommer første lektion til at forløbe således:
Blokfløjte: Der vil blive lagt vægt på, hvordan man artikulerer i fløjten samt helt basale greb og nodeværdier. Dette vil ske, mens vi prøver at spille lidt. I næste lektion vil der være repetition fra sidste lektion, og alt efter hvordan repetitionen er forløbet, vil vi gå et skridt videre.
Klaver: Her vil der blive lagt vægt på basal fingersætning samt nodeværdier.