Om Jens
Jens er uddannet hos Mogens Andresen på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium som orkestermusiker med bas-basun som hovedfag og har også haft private studier hos Arnold Jacobs og Charles G. Vernon, begge fra Chicago Symphony Orchestra. Allerede i gymnasiet blev Jens engageret hos Thad Jones Eclipse i København, og i 1984 blev han ansat i Danmarks Radios Bigband. Jens’ musikalske mentor var Mogens Andresen, som tidligt introducerede ham til mange genrer, f.eks. barokmusik, hvilket senere førte til dannelsen af Copenhagen Cornetts & Sackbuts med hvem b.la. udgivelsen “Hofkappellets Stemmebøger” blev indspillet i samarbejde med Vokalensemblet Ars Nova. Af ren og skær nysgerrighed forlod Jens sin karriere som professionel musiker og blev i 90’erne cand mag i pædagogik fra Københavns Universitet og har herefter været underviser og leder på en række uddannelsesinstitutioner. I nyere tid har Jens haft eget designfirma og møbelsnedkeri – fordi mennesker rummer mere end een passion. Da Jens fyldte 60 forærede familien ham et flygelhorn, og siden har han ikke set sig tilbage. Jens går selv til sang på musikskolen i Vordingborg, fordi det nåede han aldrig som barn.
Om undervisningen
På alle messingblæserinstrumenterne gør man grundlæggende det samme – selvfølgelig vil der være trækket til forskel fra basunen til ventilinstrumenterne, men blæseteknikken er den samme bortset fra legatospillet, der stiller særlige krav til basunisten. Jens lægger vægt på at tilpasse sin undervisning til den enkeltes behov, derfor sammensætter han undervisningen ud fra en række forskellige “skoler” afhængig af elevens musikalske motivation og tekniske ambitionsniveau.
Den første lektion
Den første lektion er altid Jens’ “egen”, så han kan lære, hvad hans elev vil med musik? For alle elever – den 6-årige nybegynder, den professionelle musiker eller den passionerede jazzmusiker på 80+ – har alle noget, der driver dem. Elevens personlige motivation er udgangspunktet for undervisningen og samtidig det, der skal få ham eller hende til at blive ved; også når det bliver lidt svært. Afhængig af elevens niveau vil vi arbejde med f.eks. åndedræt, mundstykkespil og enkelte ting på instrumentet. Ofte vil valget af musik i de første lektioner tage udgangspunkt i sange, som eleven kan udenad. Ofte anbefaler Jens at begynde med en dobbeltlektion, så der bliver plads til små pauser og til at komme ind i det fælles sprog, som indgår i undervisningen. Alle lektioner – også den første – afsluttes med opsamling af de ting eleven skal arbejde med i den kommende periode. Ofte indspiller Jens små lydfiler undervejs i lektionen, som eleven kan vende tilbage til derhjemme i tiden mellem lektionerne.