Om Jonas
Min musikalske baggrund starter helt tilbage fra 1. klasse, hvor jeg har modtaget undervisning i akustisk guitar indtil jeg fyldte 18 år.
Siden har jeg specialiseret mig i fingerstyle guitar på højt plan, og kender til den akustiske guitars potentiale mere end de fleste. Jeg har fx vundet et fingerstyle scholarship i USA med den verdensberømte fingerstyle guitarist Tommy Emmanuel i 2019.
Akustisk Fingerspil er mit speciale, og jeg har lært en masse teknikker der kan hjælpe mange med at tage ens akustiske guitarspil et niveau op, samt åbne op for en verden man ikke var klar over eksisterede.
Jeg har tidligere undervist børn i 10-15 årsalderen i folkeskolen, samt dirigeret et gymnasieband til en musicalforestilling med udgangspunkt i musik jeg selv har komponeret.
Undervisning i guitar
Det er vigtigt for mig, at man som elev synes at det er sjovt og inspirerende at spille og øve. Jeg vil lave en aktiv indsats for at få eleven til at øve hjemmefra, så det ikke bliver af pligt, men af lyst.
Læring af lyst, mener jeg, er den mest effektive måde at udvikle sig på.
Med læring af akustisk guitar, især fingerstyle genren, er den bedste måde at lære nye teknikker på gennem en sang. Med udgangspunkt i en sang er det mere motiverende at øve og tilfredsstillende gennem hele processen fra start til slut.
Jeg vil selv komme med forslag til hvilke sange der kan egne sig til eleven, men hvis man som elev har et ønske om en bestemt sang, tager vi selvfølgelig udgangspunkt i det.
Undervisning i musikteori
Musikteori og hørelære skal være et let værktøj der kan bruges, og ikke en forvirrende jungle som mange nybegyndere ser det, da der er et hav af videoer på internettet om hvad musikteori er.
Derfor er udgangspunktet i musikteori-undervisningen netop i dét eleven og jeg aktuelt arbejder på. Helt essentielt skal det være sjovt at lave fejl – for det er den måde vi lærer bedst på.
Kort sagt får vi afmystificeret musikteorien og gjort det til et let forståeligt værktøj der kan bruges i mange sammenhænge
Første lektion
Vi vil starte med en god snak om hvem du er og hvad dine ambitioner med undervisningen er. Så kan vi få lagt en god plan for hvordan vi opnår dine mål og ønsker.
Og selvfølgelig skal vi starte på en sang så vi kan få spillet sammen – det bliver rigtig sjovt!