Om Oscar
Oscar har spillet klaver og guitar siden han var lille, så han kender godt til følelsen af at føle sig helt grøn og overrumplet af den uendelige horisont af muligheder i musikken. I løbet af sin ungdom begyndte Oscar at producere musik, og det har ledt til arbejde i en bred kontekst, både som praktiserende musiker såvel som underviser.
Om undervisningen
Da Oscar er klassisk trænet i klaver ligger hans fokus meget på det teoretiske. Musikteorien er vidunderlig og bliver i den moderne musikundervisning nogle gange lidt glemt i hans øjne. Det handler om at kunne bruge ørene til at høre, hvad der ‘lyder godt’, lære hvad der er ‘rigtigt’ i musikteoriens øjne og så gå på kompromis, indtil man når til en kreativ idé, som fungerer på begge fronter. I korte træk prioriterer Oscar, at eleven arbejder hen imod at forstå kernen i det, der gør praktisering af deres instrument specielt for dem.
Den første undervisning
Først og fremmest skabes der overblik over elevens nuværende selvforståelse og ambitioner med undervisningen – faste mål såvel som bredere perspektiv. Det skal ikke føles som arbejde at øve sig. Det skal være afstressende at følge sin passion (ellers ødelægger man den i Oscars optik). Den første lektion vil i høj grad være dikteret af, hvad elevens tilgang er. Hvis du er typen, der gerne vil ‘down to business’, så følger jeg trop og spørger ind til hvad du gerne vil opnå og lære fra gang til gang, mens vi snakker om, hvad de overordnede mål er. Lektier er noget man må involvere den enkelte elev i, så man giver ham/hende en arbejdsmængde, vedkommende kan stå indenfor. Hvis du derimod er typen, der nyder at være kreativt reflekteret, så er det den vej, jeg prøver at motivere ad.