Om Stephan
Jeg har spillet bas i 15 år, først på musikskole, sidenhen musikefterskole og MGK. Nu læser jeg musikvidenskab og drømmer om at leve af at være musiklærer. Som barn hørte jeg meget rock – Arctic Monkeys, Red Hot Chili Peppers, Green Day og lignende. Sidenhen er jeg dog blevet lidt af en pop- og hiphop-fyr. Jeg lytter til en del musik, som faktisk ikke har en elbas med på produktionen, men synes det er sjovt at forsøge at få min bas til at lyde som en synthesizer ved hjælp af effektpedaler. Derudover er jeg meget glad for at spille ting, der groover. Jeg er ikke den store jazzbassist (endnu), jeg har i stedet brugt meget tid på at lære og forstå, hvordan man som bassist passer ind i sammenspil med andre, især i genrer som pop, soul, r&b, rock og folk.
Om undervisningen
Jeg lægger vægt på at have det sjovt, for jeg ved at man let kan gå i stå med sin øvning, hvis ikke man finder glæden ved det. Jeg er overbevist om, at alle facetter af musikken kan læres på en måde, som er drevet af lysten til at lære. Jeg har selv haft stor gavn af at tidsstyre min øvning for ikke at føle et pres om bare at blive ved med at øve, men i stedet være meget fokuseret og bevidst om hvad jeg øver for at højne kvaliteten. Dertil lægger jeg stor vægt på, at eleven skal føles sig tilpas i at spille forkert. Jeg har selv haft tendenser til at være bange for at spille forkert over for en underviser, hvilket jo er meningsløst – det er netop det man ikke selv kan finde ud af, at ens underviser skal pege ud og hjælpe med at lære.
Den første lektion
Hvis vi er hos mig, sætter vi os først og fremmest med en kop kaffe eller lignende. Så fortæller jeg om, hvem jeg er, hvad for noget musik jeg godt kan lide at lytte til, hvilken slag musik jeg spiller, og hvad jeg øver på for tiden. Så får eleven lov at svare på hvilken musik vedkommende godt kan lide, om hun/han spiller med nogle andre, og hvad hun/han gerne vil lære. Så skal jeg lige finde ud af hvad niveauet er, så det bliver noget med spille et nummer eleven allerede kan, og hvis jeg fornemmer at eleven har overskuddet, prøver vi at spille et nummer, jeg har forberedt. Hvis niveauet ikke er til at spille så mange numre fra scratch tager vi nogle mere basic øvelser – fingersætning, tonenavne, anslag – alt sammen for at vi kan bevæge os mod det mål, som eleven har.